کد مطلب:34819
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
بينايي و شنوايي خدا چه مفهومي دارد؟
مقصود از توصيف خداوند به اين دو صفت اين است كه تمام ديدنيها و شنيدنيها پيش او حاضرند، هرگز خداوند از آنها غافل نيست و به عبارت ديگر آنچه را كه ديگران با چشم و گوش ميبينند و يا ميشنوند، او با علم نامتناهي خود از آنها آگاه بوده و اطّلاع دارد.
از اين نظر، دانشمندان عقايد و مذاهب، حقيقت اين دو صفت را به «علم نامتناهي» خداوند بازگشت مي دهند و چنين ميگويند نتيجهاي را كه يك انسان بينا و شنوا مي گيرد، اين است كه از ديدنيها و شنيدنيها آگاه مي گردد، هر گاه وجودي مانند خداوند بدون عضو و فعّاليّتهاي فيزيكي، از ديدنيها و شنيدنيها بطور كاملتري آگاه گرديد، قطعاً صحيح خواهد بود كه بگوييم بينا و شنواست.
از آنجا كه انسان يك پديدة مادّي است و نميتواند بدون ابزار مادّي كاري را انجام دهد، از اين جهت ناچار است كه به وسيلة اعضا و ابزار مادّي و فعّاليّتهاي ويژة آن، به نتيجة مطلوب كه آگاهي از مبصرات و مسموعات است برسد، ولي خدا بالاتر از مادّه است ودر درك خود ،نيازي به چيزي ندارد وجهان با تمام چهره هاي گوناگون خود پيش او حاضر است، از اين جهت بدون هيچ مقدّمه اي مي تواند سميع و بصير باشد؛ زيرا تمام ديدنيها و شنيدنيها پيش او حاضر است و او از همة آنها آگاهي دارد.
معارف اسلام
ايت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.